Sdílet na Facebooku

Tatranské elektrické železnice a zubačka

Tatranské elektrické železnice s krátkým úsekem tzv. zubačky patří mezi jeden ze symbolů Tater. Hned od svého zprovoznění velmi dobře sloužila nejenom prvním horlivým návštěvníků, ale i zdejším obyvatelům, kterých zlehčovala život v jinak nepřístupné horské přírodě. Tatranská elektrická železnice byla postavena roku 1896 a poslední velká rekonstrukce s e odehrála v roce 1970.

Železnice má zajímavé technické parametry, což je důsledek složitého terénu ve kterém byla vybudována. Jedná se o úzkorozchodnou a jednokolejnou trať. Nejprudší část mezi Štrbou a Štrbským plesem je pak řešena zmíněnou zubačkou. Samozřejmě zde nejezdí běžné vlaky, ale speciální elektrické panoramatické vozy vyrobené na svazích mezi pohořími Roháče a Tatry ve městě Vrútky s použitím švýcarské licence. Dnešní Tatranská elektrická železnice (TEŽ) má dvě trasy, které se spojují ve Starém Smokovci, první vede na trati Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a je dlouhá 29,1 km. Druhá o poznání kratší je pak mezi Tatranskou Lomnicí a Starým Smokovecem. Ta má délku pouhých 5,9 kilometrů. V konečných stanicích Štrba (respektive Štrbské Pleso) a Poprad tratě navazují na běžnou železniční síť.

Mimochodem věděli jste že, nová ozubnicová dráha jak jí známe dnes byla otevřena po přestavbě a elektrizaci starého systému dne 12. února 1970 těsně před konáním Mistrovství světa ve sjezdovém lyžování.

Technické parametry nejzajímavější úseku se zubačkou jsou pak následující:

  • Rozchod: 1000 mm
  • Ozubnicový systém: Strubova ozubnice
  • Délka trati: 4,75 km
  • Nejvyšší stoupání: 150 ‰
  • Elektrická síť: 1500 V stejnosměrná
  • Vozidla hlavní článek: Elektrická jednotka 405.95

Další zajímavostí je, že k Tatranským železnicím nepatří jenom zubačka a ony dvě trati, ale administrativně je k nim připojena i pozemní lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok.

 

Histrorie Tatranským železnic

První byla už roku 1896 zprovozněna ozubnicová dráha Štrba – Štrbské Pleso. Na začátku dvacátého století se zde pak experimentovala s trolejbusy, které se však ukázali nespolehlivé a tak přišlo na řadu prodlužování železnice. Další důležitý úsek Poprad – Starý Smokovec byl zprovozněn mezi roky 1906 – 1908. Tři roky na to se dráha prodloužila až do Tatranské Lomnice. Poslední úsek do Štrbské Plesa, který byl inženýrsky nejnáročnější se podařilo otevřít až s menším zpožděním v roce 1912. Pak přišla první světová válka, která železnici de facto zakonzervovala. Zajímavé je, že v těchto letech se v zimě vůbec nejezdilo. Zimní provoz se podařilo zahájit až v roce 1924, kdy železnice získala pluhy.

Další provoz železnice byl o poznání méně zajímavější. V 30. letech sem byly dodány vozy české produkce, 50. letech znárodnění, v 70. letech rekonstrukce tratí i výměna vozového parku a zatím poslední výměna vozů na začátku nového milénia.

5 komentářů

jaan napsal/a:

hustýýý

Roman napsal/a:

Nic moc.Nejdříve by bylo vhodné si zjistit pořádně info o daném tématu a pak něco zveřejňovat.Město se nejmenuje Vrutka,ale Vrútky a neleží pod Tatrama,ale mezi Žilinou a Martinem,kde je už poněkud jiné pohoří.
Nové soupravy,lidově nazývány Baronky nebo Tetrapak nebyly vyrobeny ve Švýcarské licenci,ale v koprodukci se Švýcarskýma firmama.Pokud už něco chcete zveřejnit přesto,že je internet daným tématem skoro přehlcený a nic nového v článku není,ověřte si alespoň informace z jiných a s Vaším článkem naprosto stejných,jen obšírnějších článcích.

admin napsal/a:

Odpověď Roman

Děkuji, trochu jsem článek upravil. Jinak žádná z vašich výtek není v článku chybně, jen jsou to věci, které jsou zmíněny jen okrajově. Smyslem tohoto článku není poskytnou vyčerpávající technický popis nebo kapitolu z dějepisu, ale stravitelně představit Tatranskou zubačku jako turistickou zajímavost.

Martin napsal/a:

Dobry den.Vazim si ze sa zaujimate o Vysoke tatry sice velkostou 20te najmensie na svete no stale najkrajsie aj ked ich stihla pohroma.Co sa tika nasej tatranskej zeleznice tak je fakt pekne to co o nej pisete od historie po sucastnost no clovek by to mal zazit na vlastnej kozi… neuveritelne stupanie ci klesanie otacanie sa v klesaniach stupaniach a podobne.Vazim si to co ste uverejnili.V mene slovenskeho ludu Dakujem

Honzík napsal/a:

Odpověď Vašek

Panoramatický vlak znamená, že má vysoká okna a je z něj lepší výhled.